fredag 30 augusti 2019

Novell - fakta och lite tips

Nedan finns lite fakta och tips om hur du ska tänka när du skriver en novell. (Lånat främst från annan sida.) Om du går ner ett par inlägg kommer du till själva din uppgift. Hittar du inte? Sök på "novell" så kommer det upp.

Novell  

Novellen tillhör huvudgenren berättande texter, epik. Den kännetecknas av att den är en kort berättelse som ofta har ett enda handlingsförlopp. Dess handling är koncentrerad kring en central händelse som har anknytning till en eller fler huvudpersoner.


TIPS INNAN DU BÖRJAR SKRIVA
Innan man börjar skriva en novell finns det vissa saker som man ska ha tänkt igenom. Nedan finns en mall för detta:
  • Huvudhandlingen – Vad ska novellen handla om? Denna handling blir den ”röda tråden” i novellen. Håll dig till denna handling utan större sidospår.
  • Slutet – Handlingen används för att bygga upp till historiens höjdpunkt, där den vänder och börjar närma sig slutet. Bestäm hur novellen ska sluta och tänk på vilken handling och höjdpunkt som ska leda dit.
  • Titel – när du vet vad novellen ska handla om kan du börja fundera på en titel. Kommer du inte på någon direkt kan du hitta på en senare i skrivandet.
  • Rollfigurer – Kom fram till vilka rollfigurer som ska finnas med. Tänk på att det ska vara intressanta personer som fångar läsarens intresse.
  • Miljö – Var utspelar sig novellen? Se även här till att välja en miljö som du beskriver och ger liv. Det underlättar att ta en miljö som du känner väl till, då blir det lättare att göra en bra beskrivning.


MALL FÖR NOVELL
Inledning
Exempel på inledning som går rakt in i handlingen:
Stenen ven genom luften och han kände vinddraget av den när den passerade honom på bara några centimeters avstånd…

Inledningen till en novell ska fånga läsarens uppmärksamhet direkt. Två bra knep är att slänga läsaren rakt in i handlingen eller att börja med ett citat från någon av personerna. Båda dessa metoder är bra för att fånga läsarens intresse.
Exempel på inledning med ett citat:
”Jag vill aldrig se varken dig eller din byracka till hund här igen!” fräste den svarthåriga kvinnan innan hon smällde igen dörren…

Det är viktigt att läsaren får en bild av både rollfigurerna och miljön tidigt i novellen. Detta betyder inte att du måste beskriva allt på en gång, men lägg in små beskrivningar hela tiden. Exempelvis kan du, om du börjar novellen med ett citat, direkt skriva några meningar som beskriver personen som talade.

Föra handlingen framåt
När du för novellens handling framåt är det viktigt att hela tiden behålla läsarens intresse. Dessa punkter underlättar detta:
  • Fortsätt med beskrivningar under hela novellen – detta gäller både miljön och personerna. Du vill att läsaren ska kunna blunda och se berättelsen utspela sig framför honom/henne.
  • Använd dig av läsarens känslor – om du lyckas få läsaren att verkligen gilla, eller ogilla, dina rollfigurer kommer det vara mycket intressantare att läsa vidare.
  • Håll dig till den röda tråden – Att ibland gå in på ett sidospår som inte har något med handlingen att göra är okey, men gör det inte för ofta eller för länge. Novellen ska ha en tydlig huvudhandling och det är den som läsaren är mest intresserad av.
Klimax – höjdpunkten
Bygg upp historien mot klimax, berättelsens höjdpunkt. Om du har svårt att komma på en höjdpunkt: tänk dig exempelvis att huvudpersonen väljer sida i en kärlekshistoria eller det avgörande slaget i ett krig. Höjdpunkten behöver inte vara så storslagen, men den ska vara viktig i just din historia. Om din historia handlar om en kille som ska spela sin första tennismatch kan höjdpunkten vara att han vinner/förlorar. När du har nått höjdpunkten är det dags att börja ta sig mot slutet.
Fråga någon annan om idéer och tankar under skrivandets gång om du har möjlighet. Det kan ge dig en uppfattning om ifall du har lyckats behålla läsarens intresse.
Avslutning
Exempel på ett slut som anknyter till inledningen:
Återigen kände han stenen vina förbi, men denna gång hade han lärt sig att ducka.

Det är viktigt att slutet knyter ihop hela historien. Håll dig till den röda tråden och handlingen du byggt upp till höjdpunkten. Vad hände sen, och vad fick hela handlingen för konsekvenser?

Exempel på öppet slut:
1. Vad som hände med pojken fick hon aldrig veta, men hon såg honom aldrig sitta under den stora lönnen i parken igen…
2.Tillslut fattade han mod, strök svettdroppen ur pannan och slog in telefonnumret…

Även om slutet ska knyta ihop säcken behöver det inte ge läsaren alla fakta om vad som hände. Vissa saker kan få fortsätta vara oklara och mystiska, men för att läsaren ska känna att det var värt att läsa berättelsen måste han/hon åtminstone få vissa ledtrådar till vad som kan ha hänt.
SPRÅK
Tänk på följande saker när du skriver:
  • Använd ett beskrivande språk som ger berättelsen liv.
o   Använd många verb, liknelser och metaforer.
  • En novell är inte en dikt. Även om det är okey att använda stilistiska medel (t.ex. metaforer, symboler) är det viktigt att handlingen hela tiden förs framåt och att tempot hålls uppe.
  • Variera språket. Om du använder ett ord ofta – hitta en synonym som du kan växla med!
  • Dela upp berättelsen i stycken så blir det mer lättläst.
  • Läs igenom flera gånger.
o   Dels för att titta efter slarvfel.
o   Dels för att se om du kommer på något du ska ändra i själva berättelsen.


CHECKLISTA
När du skrivit din novell, se till att den har
  • en titel
  • en inledning som gör att läsaren blir intresserad av att läsa vidare
  • en tydlig huvudhandling och en röd tråd
  • en höjdpunkt där historien vänder
  • en avslutning som knyter ihop säcken (och som framför ett budskap)
  • vändningar och ”mysterier” som gör att den inte blir förutsägbar
  • personer och en miljö som beskrivs väl och som väcker läsarens intresse
  • ett beskrivande språk med många adjektiv som ger berättelsen liv
  • styckeindelning
  • ett varierande språk
Till sist, kom ihåg att läsa igenom berättelsen flera gånger för att förbättra den och undvika slarvfel.