måndag 26 augusti 2019

Att skriva en novell - åk 9


Novell

Vad ska du göra: Skriva en novell

Vad är en novell: En novell är en kort skönlitterär text (en skönlitterär text är en berättelse) som oftast inte är kortare än tre sidor.

Hur ska du göra: Lyssna på genomgångar av novellens uppbyggnad, läsa exempelnoveller, träna på att skriva “börjor”, slut och person/miljöbeskrivningar för att tillslut skriva en hel novell.

När ska du göra: På svensklektionerna med starta idag. Vi kommer att fortsätta efter höstlovet.

Varför ska du göra: För att kunna skriva en berättande text utifrån dess specifika uppbyggnad och struktur.





Det här ska du göra

Du ska skriva en novell.

Du kommer att få läsa och/eller lyssna på exempelnoveller och genomgångar king novellens struktur. Du kommer att få träna på att skiva “börjor”, slut och person/miljöbeskrivningar. Vecka 45 kommer du att få en “skrivning” då du under tre lektioner komme att få skriva en hel novell utifrån det du lärt dig under tidigare veckor.

Du kommer endast att få skriva din novell under dessa tre lektioner och de kommer att lämnas in efter varje lektion.

Varför har vi det här upplägget?

Därför att vi vill se att du förstått hur man skriver en novell utifrån den feedback du fått under tidigare veckor när vi tränat på novellens olika delar.
  








Så här ska du gå till väga

1.    Läs/lyssna på exempelnoveller
2.    Lyssna på genomgångar om novellens struktur, “börjor”, slut, person/miljöbeskrivningar och hur man skriver dialog. Anteckna.  
3.    Träna på att skriva en egen början.
4.    Träna på att skriva ett eget slut.
5.    Träna på att skriva person/miljöbeskrivningar.
6.    Träna på att skriva ihop texten till en hel novell.
7.    Skriv en hel novell utifrån den nya instruktionen du får den 5 november under “skrivningen” som kommer att pågå under tre lektioner.

Exempel som följer punkterna i “Så här ska du gå till väga”/Checklista

1.    Jag har läst/lyssnad på exempelnoveller                                
2.    Jag har antecknat, eller fått anteckningar från genomgångar av


a.    novellens struktur                                                                                                   

b.    börjor                                                                                                                    

c.    slut                                                                                                                                        

d.    person/miljöbeskrivningar                                                                      

e.    dialog    

3.    Jag har börjat skriva en egen början tex:                                

Emma satt på broräcket, hon höll i sig hårt för att inte trilla. Vi hatade henne och skulle alltid göra det, så mycket som hon hade förstört för oss. Det gick inte att förlåta henne och vi klarade inte av att ha henne i närheten längre. Innan vi gjorde det oförlåtliga slöt vi en pakt, jag och Anna; vi skulle låtsas som ingenting och aldrig någonsin prata om det. Nästa minut var hon död.”

4.                           Jag har börjat skriva ett eget slut tex:                                                        

“Jag tittade på de kala väggarna i rummet, på den grå betongen som letade sig fram bakom vita färgflagor, på trädet man kunde se utanför gallerfönstren. Ingenting blir någonsin som man tänkt sig. Jag insåg det nu. Jag trodde att jag skulle kunna leva med mig själv, att jag och Anna var oskiljaktiga, att vi delade samma tankar, samma själ. Att det var Emma det var fel på, inte oss! Men så var det inte. Nu satt vi här i ett varsitt kalt rum. Hatade. Av både oss själva och av varandra. Det enda jag ville var att Emma skulle förlåta mig.”

5.                           Jag har börjat att skriva
a.                           personbeskrivningar tex:                                                                           

“Hon tittade sig i hallspegeln. Huden var glåmig, några finnar väntade på att bryta fram på den något runda uppnäsan. Det halvlånga, blonda håret var rufsigt utom på ena sidan där det var helt platt efter kudden. Hon gnuggade sig i huvudet för att jämna till det. Man kanske borde raka huvudet igen, tänkte hon. Inte helt kalt, utan behålla några millimeter.”

b.    miljöbeskrivningar tex                                                                                             

“Eftersom tapeterna såg om möjligt värre ut där än någon annanstans och målningen på fönster och dörrar var så gott som obefintlig trodde jag först att hon skämtade, men det gjorde hon tydligen inte, och när jag tittade närmare efter såg jag också att det var ett vackert rum, lagom i proportionerna och med en trevlig öppen spis på ena långväggen och inbyggda bokhyllor. Och så var det utsikten! Aftonsolen flödade in genom fönstren, och där utanför låg parken med sina åldriga träd, vilkas grenverk avtecknade sig klart och skarpt mot himlen. Längst borta mellan träden kunde man skymta en sjö, där stora isflak seglade omkring.”

6.                           Jag har tränat på att sätta ihop mina delar och har börjat sätta ihop en hel novell                                                                                              

7.                            Jag har läst den nya instruktionen vi fick den 22 oktober och skriv en hel novell utifrån det jag har lärt mig kring hur man skriver en novell                                                                                                                                                                












Därför skriver vi noveller

I kunskapskraven i läroplanen står det att eleverna ska kunna skriva berättande texter utifrån den textens struktur (dramaturgi) och att eleven ska kunna använda gestaltande beskrivningar i sin text. Det betyder att eleven ska kunna skriva noveller utifrån dess korrekta uppbyggnad och att de ska kunna beskriva personer och miljön omkring dem.


Inlämning:

Inga inlämningar. Endast novellskrivning v 37.



Bedömning

Koppling till uppgiften
Eleven följer instruktionen.
Eleven följer instruktionen.
Eleven följer instruktionen.
Innehåll
Eleven skriver en novell med enkla gestaltande beskrivningar av t.ex. miljö och personer samt enkla berättargrepp.
Eleven skriver en novell med utvecklade gestaltande beskrivningar av t.ex. miljö och personer samt utvecklade berättargrepp.
Eleven skriver en novell med välutvecklade gestaltande beskrivningar av t.ex. miljö och personer samt välutvecklade berättargrepp.
Struktur
Novellens dramaturgi är enkel. Novellen är i huvudsak sammanhängande och begriplig. Textbindningen är enkel.
Novellens dramaturgi är relativt komplex. Novellen är sammanhängande och strukturen är tydligt urskiljbar, t.ex. genom styckeindelning, styckemarkering, inledning, avslutning och rubrik. Textbindningen är utvecklad.
Novellens dramaturgi är relativt komplex. Novellen är sammanhängande och välstrukturerad, t.ex. genom en konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt effektiv inledning och avslutning och rubrik.. Textbindningen är välutvecklad
Språk och stil
Ordvalet är enkelt. Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak. Tempusbruket stör inte förståelsen av novellen.
Ordvalet är varierat och passar innehållet i novellen. Meningsbyggnaden är varierad och relativt väl fungerande. Tempus används på ett riktigt sätt i större delen av novellen.
Ordvalet är träffande, varierat och specifikt och passar innehållet i novellen väl. Meningsbyggnaden är varierad och väl fungerande. Tempus används på ett riktigt sätt.
Skrivregler
Eleven följer i huvudsak skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning.
Eleven följer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning.
Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning.



Exempelnovell


Ny tid

De tunga kyrkdörrarna knarrade bakom honom. Han såg upp mot himmelen och lät solen smeka de brunbrända kinderna. Han ryckte till när en hand tog ett hårt tag om hans axel. Kramade den. Nästan krampaktigt. En tår letade sig upp i de ljusblå ögonen. “Det är över nu! Hör du det?! Det är äntligen över!”

Jonas hade stått framför spegeln länge den morgonen. Försökt att kamma det sandréfärgade korta håret så gott han kunde, men det ville aldrig ligga på plats - hur mkt gelé och spray man än smetade i. Pappa hade hämtat kostymen från kem dagen innan. Nu låg den prydligt på den bäddade sängen i ett annars stökigt rum.

Det syntes tydligt att det var en tonåring som bodde här. En som inte brydde sig så mkt om vad andra tänkte och tyckte. Som slängde tomburkar på golvet och kastade snusprillorna utanför sopkorgen. Men det var annorlunda nu. Det skulle bli skillnad. Han visste det. Återigen slängde han en blick på den svarta kostymen.

Hans pappa stod redan med kaffekoppen i handen. Den mörka slipsen hängde som en tunga under hakan och han blängde på honom med den där barska blicken som bara han kunde göra. Han visste att han skulle bli lika stor som sin far en dag. Lika uppseendeväckande. Lika respektingivande. Han såg ner på de fortfarande pojkaktiga, taniga armarna. Vad hade han gjort för att förtjäna det här? Han hade dragit på det länge nog. Han drog på sig kläderna och vågade titta upp på sin far under luggen som med en godkännande nick lät honom kliva ut genom ytterdörren och in i den silverfärgade Mercan på uppfarten.

Svetten rann i nacken och han var tvungen att använda den blårandiga näsduken han hade nedstoppad i kavajfickan för att inte drunkna. Med långsamma steg klev han fram genom kyrkgången. Han svalde hårt. Blundade. När han kände den fasta handen i sin tittade han upp. Han kände de välmanikyrerade naglarna mot huden. Kände hur handen trycktes hårt, men ändå mjukt. Välvilligt. Som någon som var stolt.

Hon följde honom ut ur kyrka. Såg honom le upp mot solen. Se bekymren rinna av honom i en flod av välbehag. “Det är över nu! Du klarade det. Jag visste att det skulle bli något av dig!”

Han såg på sin far. Han log ett stolt leende. “Nu har du sommaren framför dig. Sedan är det gymansiet grabben. Du klarade det!”