måndag 4 mars 2019

Ett hål om dagen - en jämförande recension

Åk 8 fortsätter med boken/filmen Ett hål om dagen och ska nu skriva en recension där dessa två jämförs. Nedan finns delar av uppgiften. Eftersom det är inkopierat från ett vanligt dokument är layouten inte riktigt som den ska, men det får ni ha överseende med. Alla elever (som har närvarat i skolan) har fått uppgiften och dokumentet i sin helhet tilldelat som papperskopia. 


Ett hål om dagen - En jämförande recension






Vad ska jag göra?
Skriva en recension av boken Ett hål om dagen och jämföra med filmen
Varför ska jag göra det?
För att lära dig att skriva recensioner, för att lära dig att uttrycka
dina egna åsikter i skriven text och för att lära dig att jämföra olika
medier (alltså film och bok).
Hur ska jag göra det?
Du skriver för hand i din skrivbok eller på dator.
När ska jag göra det?
Med start idag på svenska lektionen fram till onsdag vecka 11.

Inlämning: Onsdag 13 mars kl 16.00 som papperskopia i Rebeccas fack.

 


Ett hål om dagen - En jämförande recension

En bokrecension skriver man för att berätta vad man tycker om en bok man

har läst. Du kan skriva en recension för att övertyga läsaren om att din bok är

värd att läsa, men du kan också skriva en recension där du kritiserar boken

eller författaren. Det viktigaste i en recension är att läsaren får en bild av vad

boken handlar om utan att man avslöjar för mycket (och absolut inte avslöjar

slutet!) och får veta vad du tycker om boken. Eftersom du inte bara har läst

boken, utan också har sett filmen, kommer du att skriva en jämförande

recension. I din recension utgår du från boken, men du tar också med de

viktigaste skillnaderna med filmen och förklarar vilken du föredrar och varför.  


 

Det här ska du göra:
  1. Läs igenom det här häftet.
  2. Gör två tabeller där du punktar upp vad som var bra och vad som var mindre bra med boken.
  3. Skriv upp minst tre skillnader mellan boken och filmen som du tycker är viktiga.
  4. Skriv kort varför du tycker skillnaderna är viktiga och vad du tycker var bra eller dåligt med dem. Tex:

“I boken är Stanley tjock - i filmen var han smal. Jag tyckte båda passade bra
eftersom man fick en bild av honom när man läste boken, men Shia LaBoeuf
gjorde rollen så bra så man inte tänkte nämnvärt på det när man såg filmen.”


  1. Kom på en passande rubrik som fångar läsarens uppmärksamhet. Läs exempel under “Rubrik” längre ner.
  2. Börja skriva en inledning. Inledningen är det första läsaren läser (efter rubriken) och måste därför vara kortfattad och spännande. Här ska du skriva kort vad boken handlar om (utan att avslöja för mycket). Här är det tex bra att få med att Stanley hamnat på Green lake camp, att han gräver hål och kanske något om ödlorna, värmen eller avsaknad av vatten; något som gör att boken känns spännande. (Läs mer under rubriken “Inledning”)
  3. Börja skriva ner vad du tyckte om boken. Vad var bra och vad var dåligt? Inte bara bokens innehåll utan också författarens stil (läs mer under rubriken “Tankar kring boken”). Här ska du också jämföra boken med filmen. Det är viktigt att du väver in skillnaderna i texten och att du skriver med flyt. Tex:

“Något jag tyckte var intressant med boken var att Stanley hela tiden
utvecklades som person, både psykiskt och fysiskt. I boken är han en knubbig
kille med dåligt självförtroende som bygger upp muskler genom att gräva, men
han bygger också upp en bättre självkänsla över tiden vilket för boken framåt.
Här kan man se en stor skillnad i filmen där huvudpersonen som spelas av
Shia LaBeouf, är en smal kille, men i och med hans skådespelartalanger lyfter
han fram samma känsla av Stanley som boken visar och man glömmer snabbt
skillnaden i utseende när man ser filmen.”


  1. Avsluta med att kort skriva vad som gjorde boken bra och uppmana eller avråd läsaren från att läsa boken. Läs mer under rubriken “Avslutning”.
  2. Läs igenom hela din text. Gå igenom stavning och språk. Titta så du fått med alla dina delar av recensionen. Se också till att du inte avslöjar för mycket!



Checklista: (Checka av)
  1. Jag har läst igenom hela häftet.
  2. Jag har skrivit vad som är bra/mindre bra med boken.
  3. Jag har skrivit upp minst tre skillnader mellan boken och filmen.
  4. Jag har skrivit varför jag tyckte skillnaderna var viktiga och vad jag tycker är bra/dåligt med dem.  
  5. Jag har skrivit en rubrik som fångar läsarens uppmärksamhet.
  6. Jag har skrivit en inledning som är kortfattad, men som får med det mest väsentliga i boken utan att avslöja något.  
  7. Jag har skrivit vad jag tyckte om boken och varför jag tyckte som jag gör.
  8. Jag har tagit med egna tankar kring bokens innehåll och stil.
  9. Jag har jämfört boken med filmen och berättat varför jag tycker skillnaderna är viktiga.
  10. Jag har avslutat med att skriva en kort sammanfattning där jag uppmanar eller avråder läsaren från att läsa boken.
  11. Jag har skrivit klart hela min text.
  12. Jag har läst igenom hela min text och gått igenom:
stavning
styckeindelning
stor/liten bokstav
punkt och kommatecken
att jag inte avslöjar för mkt
att jag har med alla delar
att jag följer checklistan
13. Jag har läst igenom min text en gång till för att se att allt ser bra ut.